Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, składający się z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej, na których zostaje udostępniona informacja publiczna.
Uwarunkowania prawne
Uruchomienie Biuletynu Informacji Publicznej jest niezbędne dla funkcjonowania ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.) oraz Rozporządzenia MSWiA z 18 stycznia 2007 r. w sprawie BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ.
Strona Biuletynu dzieli się na cztery obszary:
Obszar nagłówka (górna część strony) zawiera:
- ustawienia ułatwiające przeglądanie strony dla osób niepełnosprawnych,
- linku do strony głównej BIP SIM Opolskie sp. z o.o. zawierającego logo (znak graficzny) BIP oraz logo (znak graficzny) SIM Opolskie sp. z o.o.
- menu głównego zawierającego podzielone na kategorie odsyłacze do najważniejszych części strony.
- menu nawigacji wskazującego użytkownikowi aktualną pozycję na stronie, tzw. "ścieżki okruszków" znajdującej się po frazie "jesteś tutaj:". Kliknięcie w link "strona główna" w tym menu powoduje powrót do strony głównej BIP podmiotu.
Obszar menu kontekstowego (lewa część strony) zawiera:
- listę linków do artykułów z wybranej kategorii
- pole wyszukiwarki
- podstawowe informacje teleadresowe i rejestrowe (tylko na stronie startowej BIP)
Obszar informacyjny (środkowa - największa część strony) zawiera:
- miejsce, w którym wyświetlana jest treść lub skrócona treść artykułów oraz lista linków określających swoją nazwą zakres podgrup informacji osiągalnych po ich kliknięciu.
Obszar stopki (dolna część strony), zawiera:
- logo (znak graficzny) oraz skrócone dane teleadresowe SIM Opolskie sp. z o.o.
- link do Instrukcji obsługi strony BIP
Dostęp do informacji
Aby zapoznać się z informacjami w Biuletynie Informacji Publicznej należy kliknąć w odpowiedni link w menu głównym lub kontekstowym.
Do precyzyjnego wyszukiwania informacji służy Wyszukiwarka znajdująca się w lewej części strony. Aby skorzystać z wyszukiwarki należy wpisać w pole edycyjne szukaną frazę i kliknąć przycisk lub nacisnąć klawisz „enter”.
Nad obszarem treści każdej podstrony znajduje się metryczka zawierająca:
- czas wytworzenia zasobu,
- tożsamość osoby wytwarzającej zasób,
- tożsamość osoby odpowiadającej treść zasobu,
- nazwę kategorii do której jest przydzielona podstrona
Na dole każdej podstrony znajdują się pola zawierające:
- rejestr wprowadzonych zmian.
- załączniki do pobrania